Wednesday 4 December 2013

प्रकृति के तीन गुण ……भाग ५


श्रीभगवानुवाच 
प्रकाशं च प्रवृत्तिं च मोहमेव च पाण्डव। 
न द्वेष्टि सम्प्रवृत्तानि न निवृत्तानि काइक्षति।।
उदासीनवदासीनो गुणैर्यो न विचाल्यते। 
गुणा वर्तन्ते इत्येवं यःअवतिष्ठति नइन्ते।।
समदुःखसुखः स्वस्थः समलोष्टाश्मकाञ्चनः। 
तुल्यप्रियाप्रियो धीरस्तुल्यनिन्दात्मसंस्तुतिः।।
मानापमानयोस्तुल्यस्तुल्यो मित्रारिपक्षयोः। 
सर्वारम्भपरित्यागी गुणातीतः स उच्यते।।

भगवान ने कहा - हे पाण्डुपुत्र ! जो प्रकाश , आसक्ति तथा मोह के उपस्थित होने पर न तो उनसे घृणा करता है और न लुप्त होने पर उनकी इच्छा करता है , जो भौतिक गुणों की इन समस्त प्रतिक्रियाओं से निश्चल तथा अविचल रहता है और यह जान कर कि केवल गुण ही क्रियाशील हैं , उदासीन तथा दिव्य बना रहता है , जो अपने आप में स्थिर है तथा सुख एवं दुःख को एक समान मानता है , जो मिट्टी के ढेले , पत्थर तथा स्वर्ण के टुकड़े को समान दृष्टि से देखता है , जो अनुकूल तथा प्रतिकूल के प्रति समान बना रहता है , जो धीर है और प्रशंसा तथा बुराई , मान तथा अपमान में समान भाव से रहता है , जो शत्रु तथा मित्र के साथ समान व्यवहार करता है और जिसने सारे भौतिक कार्यों का परित्याग कर दिया है , ऐसे व्यक्ति को प्रकृति के गुणों से अतीत कहते हैं।  

The Supreme Lord replied: O Pandava, (1) one who neither resents the appearance of revelation (the effect of the mode of goodness), activation (the effect of the mode of passion), and stupefaction (the effect of the mode of ignorance), nor hankers for their cessation; (2) who remains perfectly poised, being situated indifferently and unperturbed by the modal effects (based on happiness and unhappiness), remembering, 'The modes are engaging (with their respective objects)'; who is equally disposed to joy and sorrow; who is situated in continuous selfperception; who sees a lump of earth, a rock, or a piece of gold with the vision of equality; who is equipoised upon receiving either desirable or undesirable things; who is intelligent, and
remains situated in equilibrium in the face of abuse or praise, honor or dishonor; who sees alike both friend and foe; and who is completely aloof to all causes of obsession and abnegation certainly such a person is to be known as having transcended the three modes of material nature.    

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