Friday, 29 November 2013

ज्ञान तथा अज्ञान - कुछ भी रहस्य नहीं !


अमानित्वमदम्भित्वमहिंस क्षान्तिरार्जवम्। 
आचार्योपासनं शौचं स्थैर्यमात्मविनिग्रहः।।
इन्द्रियार्थेषु वैराग्यमनहंकार एव च। 
जन्ममृत्यु ज्र्व्याधिदुःखदोषानुदर्शनम्।।
असक्तिरनभिष्वङ्गः पुत्रदारगृहादिषु। 
नित्यं च समचित्तत्वमिष्टानिष्टोपपत्तिषु।।
मयि चानन्ययोगेन भक्तिरव्यभिचारिणी। 
विविक्तदेशसेवित्वमरतिर्जनसंसदि।।
अध्यात्मज्ञाननित्यत्वम्  तत्त्वज्ञानार्थदर्शनम्। 
एतज्ज्ञानमिति प्रोक्तमज्ञानं यादतोन्यथा।।


विनम्रता , दम्भहीनता , अहिंसा , सहिष्णुता , सरलता , प्रामाणिक गुरु के पास जाना , पवित्रता , स्थिरता , आत्मसंयम , इंद्रियतृप्ति के विषयों का परित्याग , अहंकार का अभाव , जन्म , मृत्यु वृद्धावस्था तथा रोग के दोषों की अनुभूति , वैराग्य , संतान , स्त्री , घर , तथा अन्य वस्तुओं की ममता से मुक्ति , अच्छी तथा बुरी घटनाओं के प्रति समभाव , मेरे (भगवान  श्रीकृष्ण ) प्रति निरंतर अनन्य भक्ति , एकांत स्थान में रहने की इच्छा , जन समूह से विलगाव , आत्म - साक्षात्कार की महत्ता को स्वीकारना , तथा परम सत्य की दार्शनिक खोज - इन सब को मैं ज्ञान घोषित करता हूँ और इनके अतिरिक्त जो भी है , वह सब अज्ञान है।    

Humility, pridelessness, nonviolence, tolerance, honesty, service to the guru, purity, stability, self-control, detachment from sensual delights, absence of egotism, an objective view of the miserable defects of material life, that is, birth, death, the infirmity of old age, disease, etc., freedom from infatuation with wife, son, home, etc., nonabsorption in the happiness and unhappiness of others, constant equal-mindedness in the contact of desirable or undesirable objects, unfaltering and unadulterated devotion to Me, preference for solitude, indifference to mundane socializing, perception of the eternality of self-knowledge, and realization of the goal of divine knowledge certainly all these have been declared as actual knowledge, and everything apart from this is ignorance.

Thursday, 28 November 2013

श्रद्धा के बिना यज्ञ , दान या तप


अश्रद्धया हुतं दत्तं तपस्तप्तं कृतं च यत्। 
असदित्युच्यते पार्थ न च तत्प्रेत्य नो इह।।

हे पार्थ ! श्रद्धा के बिना यज्ञ , दान या तप के रूप में जो भी किया जाता है , वह नश्वर है।  वह 'असत् ' कहलाता है तथा इस जन्म एवं अगले जन्म - दोनों में ही व्यर्थ जाता है। 

O Partha, sacrifice, charity, and austerity, or any duty performed without faith in the supreme objective, is known as 'asat', or depraved. Such works can never bestow an auspicious result, either in this world or the next. 

पाँच कर्म के कारण


अधिष्ठानं तथा कर्ता करणं च पृथग्धिम्। 
विविधाश्च पृथक्चेष्ठा दैवं चैवात्र पञ्चमम्।।

कर्म का स्थान (शरीर ), कर्ता , विभिन्न इन्द्रियाँ , अनेक प्रकार की चेष्टाएँ तथा परमात्मा - ये पाँच कर्म के कारण हैं। 

(With the help of these five factors, all actions are effected:) 
The body, ego (in the form of the knot of spirit and matter), the separate senses, the different endeavors, and destiny, or the intervention of the Supreme Universal Controller. 

Wednesday, 27 November 2013

निर्दिष्ट कर्म कभी पाप से प्रभावित नहीं होते


श्रेयान्स्वधर्मो विगुणः परधर्मोत्स्वनुष्ठितात्। 
स्वभावनियतं कर्म कुर्वन्नाप्नोति किल्बिषम्।।

अपने वृत्तिपरक कार्य को करना , चाहे वह कितना ही त्रुटिपूर्ण ढंग से क्यों न किया जाये , अन्य किसी के कार्य को स्वीकार करने तथा अच्छी प्रकार करने की अपेक्षा अधिक श्रेष्ठ है। अपने स्वभाव के अनुसार निर्दिष्ट कर्म कभी पाप से प्रभावित नहीं होते। 

Although there may be imperfections in their execution, it is better to remain faithful to one's natural prescribed duties than to perform another's duties immaculately. Sin is never incurred by a man conforming to his natural duties.   

Monday, 25 November 2013

Sankhya Yoga


Sankhya Yoga teaches that there is an indestructible, Universal Soul. Krishna asked Arjuna to do his duty, renounce the fruit of his actions, realize the impermanence of sense-objects, and give up ego and attachment. Sankhya Yoga is the way of the wise, who can reason the Truth and think their way to detachment, simplicity, and lack of ego. My personal analogy is this: a wave that identifies with the ocean is eternal. A person who identifies with the universe is eternal. It is not I versus the Universe or I and the Universe – it is "I am the Universe."

Saturday, 23 November 2013

श्रीकृष्ण और श्रीमद्भगवद् गीता


अध्येष्यते च य एमं धम् र्यं संवादमावयोः। 
ज्ञानयज्ञेन तेनाहमिष्टः स्यामिति मे मतिः।।
श्रद्धावाननसूयश्च श्रृणुयादपि यो नरः। 
सःअपि मुक्तः शुभांल्लोकांपराप्नुयात्पुण्यकर्मणाम्।।  

भगवान  श्रीकृष्ण गीता संवाद के सापेक्ष कहते हैं कि :

"और मैं घोषित करता हूँ कि जो हमारे इस पवित्र संवाद का अध्ययन करता है , वह अपनी बुद्धि से मेरी पूजा करता है।  और जो श्रृद्धा समेत तथा द्वेषरहित होकर इसे सुनता है , वह सारे पापों से मुक्त हो जाता है और उन शुभ लोकों को प्राप्त होता है , जहाँ पुण्यात्माएँ निवास करती हैं। "

And for one who will study this most righteous discourse of ours; I shall be propitiated by that as a performance of sacrifice of wisdom; this is My proclamation. Even the person who only listens to this with faith and without envy is liberated and will reach the elevated planetary system of those of virtuous activities.  

Friday, 22 November 2013

कर्मयोग रहस्य ...भाग ४


तस्मादसक्तः सततं कार्यं कर्म समाचर। 
असक्तो ह्याचरन्कर्म परमाप्नोति पूरुषः।।


अतः कर्मफल में आसक्त हुए बिना मनुष्य को अपना कर्तव्य समझ कर निरन्तर कर्म करते रहना चाहिए क्योंकि अनासक्त होकर कर्म करने से उसे परब्रह्म की प्राप्ति होती है। 

Therefore without attachment, without interruption, perfectly perform prescribed actions; since by performing prescribed actions a person achieves the highest good.